Kadrs no filmas - Renārs pie šujmašīnas

Seriāls “Padomju džinsi” izvēlēts kā viens no 12 dalībniekiem Eiropas lielākā seriālu festivāla “Series Mania” konkursā “International Panorama”, bet Latvijā jau saņēmis trīs Nacionālās kino balvas “Lielais Kristaps” nozīmīgās kategorijās – labākā daudzsēriju filma, labākais scenārists (Staņislavs Tokalovs, Teodora Markova un Valdemars Kalinovskis), labākais aktieris (Kārlis Arnolds Avots). Latvijas kinoteātros daudzsēriju filma būs skatāma no 1. marta.

Seriāls Padomju džinsi ir traģikomisks stāsts par brīvdomātājiem un konformistiem, par attiecībām un izvēlēm, par robežu un pasaules atvēršanos. Un par biksēm, kas izmainīja pasauli! Septiņdesmito gadu izskaņā – laikā, kad visā PSRS ir izvērsta pati sīvākā propaganda pret rietumu kultūru, – kādā Latvijas psihiatriskajā slimnīcā kvēls rokmūzikas fans ir izveidojis veiksmīgu un nelegālu pagrīdes džinsu ražotni.

Seriāla Padomju džinsi iekļūšana festivāla Series Mania konkursā International Panorama ir nozīmīgs Latvijas seriāla sasniegums starptautiskajā arēnā. Festivāls Series Mania ir televīzijas seriālu lielākais notikums Eiropā, tas piedāvā ekskluzīvas pasaules pirmizrādes līdz pat 85 500 skatītāju auditorijai. “Mums visiem Padomju džinsi ļoti patika, un mēs bijām vienprātīgi attiecībā uz šo lēmumu. Seriāls ir vienlaikus interesants un neticami burvīgs, un tajā ir patiešām ielikta sirds. Turklāt aktieri ir patiešām lieliski, starp viņiem vērojama lieliska ķīmija, un tas ir labi režisēts. Droši varam teikt, ka esam patiešām iemīlējušies šajā seriālā,” atzīst festivāla pārstāvji.

“Esmu priecīgs, ka pirmo reizi Latvijas seriāls ir atlasīts šim svarīgajam festivālā,” iespaidos dalās režisors un seriāla idejas autors Staņislavs Tokalovs, viens no scenārija līdzautoriem.

Daudzsēriju filmas galvenais varonis Renārs (Kārlis Arnolds Avots) mīl rokmūziku un tirgojas ar kontrabandas precēm, lai nopelnītu naudu, bet tad viņš satiek savu mūža mīlestību Tīnu (Aamu Milonoff). Konflikts ar VDK noved Renāru psihiatriskajā slimnīcā, kur viņš sāk pagrīdes biznesu, ražojot Rietumu džinsu pakaļdarinājumus. Slimnīcas direktors (Andris Keišs) no tā gūst labu peļņu un pretī sola Renāram brīvību. Džinsi kļūst populāri Latvijas jauniešu vidē, Renārs kļūst par anonīmu pagrīdes leģendu, kuru pa visu valsti meklē VDK. Konflikts starp Renāru un VDK aģentu (Igors Šelegovskis) iziet ārpus džinsiem un krimināllietām — tas kļūst par dzīves filozofiju un ideoloģiju sadursmi. Soli pa solim Renārs kļūst par īstu dumpinieku, džinsi vairs nav rīks brīvības iegūšanai, bet gan protesta veids un augstāks mērķis.

Seriāls Padomju džinsi nupat ieguvis trīs Nacionālās kino balvas Lielais Kristaps nozīmīgās kategorijās – labākā daudzsēriju filma, labākais scenārists (Staņislavs Tokalovs, Teodora Markova, Valdemars Kalinovskis) un labākais aktieris – Kārlis Arnolds Avots par galvenās lomas tēlojumu (Avots iegūst šo balvu jau otro gadu pēc kārtas – 2022. gada konkurencē viņš saņēma labākā aktiera balvu par galveno lomu Viestura Kairiša filmā Janvāris).

Aktieris stāsta par savu tēlu Renāru: “Viņš ir jauns vīrietis – daudzsološs, ne pārāk nopietns palaidnis, kurš aizvien dzīvo pie savas vecmāmiņas. Tā kā vecāki no Renāra dzīves pazuduši agrā bērnībā, viņš dzīvei ir gatavs atriebties visgaršīgākajā veidā, kāpjot pāri padomju sistēmas muļķīgajām sociālajām normām un noteikumiem. Renārs ir drēbnieks, bet pēc domāšanas veida „kapitālists”, viens no daudzajiem padomju jaunatnes „spekulantiem”, kurš saindējies ar Rietumu kultūru un gatavs Rietumiem atdot sevi visu. Neskatoties uz dzīves netaisnībām, Renārs dzīvi mīl, viņš tai auļo cauri ar smaidu sejā, viņš nežēlojas un necieš. Draugi viņam ir ģimenes vērtē, tāpēc jebkura drauga nodevība sāp līdz sirds dziļumiem. Renārs baidās būt pamests, tāpēc viegli iemīl nepieejamus cilvēkus, zinot, ka viņu pārāk tuvu nepielaidīs un līdz ar to arī nepametīs.”

Lielais Kristaps ir kā kvalitātes zīme, un man ir liels prieks par balvām. Mums, seriāla veidotājiem, tas ir tāds prieka brīdis, kas motivē un dod iedvesmu nākamajiem darbiem. Radošiem cilvēkiem tomēr ļoti svarīgi, ka viņu darbus skatās un novērtē gan mājās, gan ārzemēs. Priecājos arī par iekļūšanu festivālā Series Mania – seriāla komanda strādāja ļoti daudz, lai izveidotu kvalitatīvu un interesantu seriālu, un tas ir attaisnojies. Paldies Nacionālajam Kino centram, arī Go3 un ģenerālsponsoram, veikalu tīklam DEPO, kas palīdzēja šo projektu realizēt,” stāsta seriāla producente Aija Bērziņa.

Seriāls Padomju džinsi ieguvis 12 nacionālās kino balvas Lielais Kristaps nominācijas un trīs Lielā Kristapa balvas, izvēlēts Berlīnes Starptautiskā kinofestivāla programmā Berlīnes seriālu tirgus atlase 2024 un iekļuvis seriālu festivālā “Series Mania”. Seriāla pirmizrāde notiks 26. februārī kinoteātrī Forum Cinemas un kinoteātros “Padomju džinsi” visā Latvijā būs skatāmi  no 1. marta.

Galvenajās lomās – Kārlis Arnolds Avots, Aamu Milonoff (Somija) un Igors Šelegovskis. Lomās – Andris Keišs, Gints Grāvelis, Dainis Gaidelis, Ivars Krasts, Gundars Āboliņš, Jevgēnijs Isajevs, Jānis Jarāns, Nikolajs Šestaks, Valentīns Novopoļskis, Gatis Gāga, Indra Briķe, Juris Bartkēvičs, Matīss Ozols, Jānis Skutelis, Jurijs Djakonovs, Baiba Broka u. c.

Seriāla idejas autors Staņislavs Tokalovs; scenārija autori Staņislavs Tokalovs, Teodora Markova, Valdemārs Kalinovskis (Waldemar Kalinowski); režisori Staņislavs Tokalovs, Juris Kursietis; operators Valdis Celmiņš; mākslinieces Laura Dišlere un Zanda Landrāte-Bedrīte; kostīmu māksliniece Liene Bite; grima māksliniece Maija Gundare; komponists Kārlis Auzāns; skaņu režisors Ernests Ansons un montāžas režisors Oskars Morozs. Producentes Aija Bērziņa un Elīna Losa, studija Tasse Film.

Seriāls Padomju džinsi tapis ar Eiropas Reģionālā attīstības fonda un Nacionālā Kino centra atbalstu. Seriāla līdzfinansētāji ir Go3 un TV3, ģenerālsponsors – veikalu tīkls DEPO. Seriāla sponsors ir ORLEN Latvija. Starptautiskais izplatītājs: Beta Film.

Studija Tasse Film dibināta 2011. gadā, to vada pieredzējusī producente Aija Bērziņa. Tasse Film nodarbojas ar augstas kvalitātes mākslas filmu producēšanu sadarbībā ar pieredzējušiem režisoriem, arī jaunu talantu meklēšanu un virzīšanu starptautiskajā filmu tirgū. Studija producējusi spēlfilmas Es esmu šeit (rež. Renārs Vimba, 2016), Ar putām uz lūpām (rež. Jānis Nords, 2017), Paradīze ‘89 (rež. Madara Dišlere, 2018), Oļegs (rež. Juris Kursietis, 2019), Mīlulis (rež. Staņislavs Tokalovs, 2022) un Mana brīvība (rež. Ilze Kunga-Melgaile, 2023).